Розробки уроків

РОЗРОБКИ УРОКІВ

Труд.навчання 3 кл. Урок 23. Мозаїка з природних та штучних матеріалів

Мета: поглибити знання учнів про мозаїку; вдосконалювати навички роботи з різними матеріалами; розвивати творчі здібності, уяву, фантазію, дрібну моторику пальців рук, охайність; формувати естетичне почуття, смак; стимулювати творчий потенціал учнів.
Обладнання: соломка, блакитна тканина, кольоровий картон, кольоровий папір, клей ПВА, дощечка-підставка, пензлик для клею, ножиці, зразки виробів, мультимедійна дошка.

предыдущий урок

 


конспекты уроков

 

следующий урок
 

Хід уроку. Труд.навчання 3 кл. Мозаїка з природних та штучних матеріалів
І.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1.     Привітання
Сонце встало — запалало, І дітей всіх привітало... Доброго ранку, сонечко! Доброго ранку, діточки! Доброго ранку, квіточки! Хай цвіте лужочок І шумить гайочок... Хай блищить ставочок... Хай щебечуть пташечки, Повзають комашечки... Хай сміються діточки! Доброго ранку ВСІМ!
2.     Перевірка готовності до уроку
3.     Упорядкування робочих місць
II.    СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.     Повідомлення теми та мети уроку
—  Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати в техніці мозаїки. Виготовимо мозаїку із соломки.
2.    Розповідь учителя
—  А що саме ми виготовлятимемо із соломки — відгадайте!
•   Я так схожий на жовту кульку, 
Маю я рум'яний бочок. 
Відгадайте-но, як же я звуся. 
Відгадали? Так, я — ... (Колобок).
— Які матеріали будемо використовувати під час роботи?
Мультимедійна презентація
Солома — сільськогосподарські відходи зі стебел зернових рослин.
Використовується у тваринництві як підстилка для тварин, як добавка до раціону тварин, а також для покрівлі будівель і як енергетична сировина.
Розрізняють озиму і ярову солому, злакову і бобову, а за видами рослин — пшеничну, житню, ячмінну, лляну, конопляну та ін.
Із соломи за українською традицією виготовляють головні убори — брилі, жіночі капелюшки.
Бриль, солом'яний капелюх — традиційний український сільський літній головний убір, переважно чоловічий, з плетеної соломи або очерету. Брилі плели по українських селах із житньої, пшеничної соломи або очерету, адже цей матеріал був найкращим захисником від палючого літнього сонця під час роботи в полі або на левадах.
У різних народів світу поширені солом'яні іграшки, прикраси тощо (див. додаток на с. 40).
Фізкультхвилинка
Добре те, що в нашій річці
Синя, не брудна вода, (Плавають.)
І мене матуся рідна
Після школи зустріче. (Стрибають.)
Добре гратися надворі, (Плескають у долоні.)
Добре вчитися у школі! (Сідають за парти.)
Пригадаймо, друзі, вмить.
Як пшениченька шумить:
Як в гайку струмок дзвенить.
Як бджола в садку бринить.
Як шумлять у птаха крила,
В морі синьому вітрила.
Вітер з гаєм розмовляє.
Поміж листячком гуляє.
І ми всі трохи пошуміли.
Від роботи відпочили.
3.    Демонстрування та аналіз зразка
1)     Інструктаж учителя.
Мультимедійна презентація. Робота за підручником (с. 70)
1. На картоні зробіть аплікацію — пейзаж. (Хатку, доріжку, дерева тощо.)
2. Виріжте шаблон Колобка з картону.
3. Наклейте підготовлену соломку на картон.
4. Покладіть зверху шаблон та обведіть олівцем.
5. Виріжте Колобка із соломки на дощечці-підставці.
6. Наклейте Колобка на основу.
7. Прикрасьте композицію.
2)     Повторення правил безпеки під час роботи.
III.   ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
IV.   ВИСТАВКА ТА ОЦІНЮВАННЯ РОБІТ УЧНІВ
—  Подивіться, які гарні у вас роботи!
—  Сьогодні ви на славу потрудилися. У вас усе вийшло завдяки вашому терпінню, увазі та вмінню співпрацювати одне з одним.
V.    ПІДСУМОК УРОКУ. Труд.навчання 3 кл. Мозаїка з природних та штучних матеріалів

—  Чи сподобався вам урок?
—  Про що нове ви дізналися на уроці?
—  Чого навчилися?

 

Додаток
ІСТОРИЧНІ ЗГАДКИ ПРО ПЛЕТІННЯ З СОЛОМКИ
Практично неможливо визначити, коли з'явився перший плетений виріб. Але відомо, що в Древньому Єгипті плетіння з соломки набуло значного поширення. Умільці використовували для своєї роботи солому пшениці, жита й інших зернових культур, що вирощувалися у їхній місцевості.
При цьому в кожному виробі яскраво відбивалися особливості національної культури, а також властивості самого матеріалу, з якого він зроблений.
Соломою покривали дахи будівель, годували худобу і підстеляли нею в хлівах. Солома «взувала» й «одягала» селян, утеплювала їхнє житло і служила їм постіллю. З неї люди навчилися виготовляти брилі, кошики, килимки тощо.
Широке застосування мали побутові предмети (посуд і кошики для зберігання зерна та муки, перенесення предметів, збирання грибів та ягід).
Довершеність форм, плавність контурів, графічний ритм горизонтальних джгутів (скрутнів) соломи і діагоналей перетяжок, що ясно читаються на світлому фоні соломи і декоративно збагачують фактуру поверхні, висока майстерність виконання — усі ці якості свідчать про те, що плетені з соломи предмети належать до творів народного декоративного мистецтва. У них сконцентрований досвід багатьох поколінь, які досконало пізнали декоративні й пластичні властивості матеріалів та характерні для цієї техніки закони формоутворення.
У художніх виробах провідного значення набуває інтенсивний переливчастий блиск житньої соломи. Ми переконані, що відтінків у соломи біля сотні: від білого і жовто-лимонного до буро-жовтого і червоно-коричневого.
Стебла рослини жнуть серпом чи зрізують великим ножем під самий корінь. Стебло будь-якої злакової рослини, культурної чи дикорослої, розділено на декілька частин, які називаються вузлами. Кожна така частина називається колінцем, чи міжвузлям. Найдовше колінце знаходиться вгорі і завершується колоском, а найкоротше і найтовстіше — внизу біля кореня. У жита верхнє колінце може досягати завдовжки 1,5 м. Соломина на цій ділянці вузька з невеликим звуженням у діаметрі. Стінки соломини хоча і дуже тонкі, але досить міцні. Тому верхнє колінце — хороший матеріал для будь-якого виду робіт.
Висушену під навісом солому розподіляють на дві частини. Одну зберігають на горищі або в сухому приміщенні, зв'язавши в снопи. Іншу попередньо обробляють. Спочатку в кожної соломини ножицями відрізають колосся, видаляють покривне листя, а потім розрізають на окремі колінця, видаляючи вузли. Нарізані колінця сортують.

  Виготовлення листівки клейовим способом . Остаточна обробка виробу.                Захист проекту.

Мета: Навчальна:фомувати знання учнів про обробку листівки різною фурнітурою клейовим способом , ознайомити з класифікацією фурнітури.

Виховна: виховувати естетичне ставлення до навколишнього середовища, з метою поліпшення профорієнтаційного виховання, ознайомити з професійними якотями.

Розвивальна: розвивати творчу уяву, оригінальність мислення, моторику пальців.

Дидактичні засоби:малюнки та зразки, мультимедійна презентація.

Матеріали: клей, ножиці, види фурнітури, папір, техніка квілінг.

Тип уроку :комбінований.

Методи навчання: розповідь вчителя, пояснення, мікрофон, бесіда.

Форми організації пізнавальної діяльності учнів:

    фронтальна – вивчення нового матеріалу, мотивація навчальної  діяльності, закріплення нового матеріалу, вступний інструктаж;

    групова – повторення раніше вивченого матеріалу, практична робота, біжучий інструктаж.

Кількість учнів:15

 

Структура заняття

І. Організаційний момент……………………………………………...2 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань......................…………………………4 хв.

ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів………………..2 хв.

IV. Вивчення нового матеріалу….. ………………………………...20 хв.

V. Закріплення нового матеріалу ……………………………………. 4 хв.

VІ. Практична робота.

VІ.1. Вступний інструктаж………………………………………….6 хв.

VІ.2. Самостійна робота учнів та інструктаж вчителя……………40 хв.

VІ.3. Заключний інструктаж………………………………………..6 хв.

VІІ. Прибирання робочих місць і приміщення майстерні черговим.

VІІІ. Підведення вчителем підсумків заняття… ……………………6хв.

                                                 ХІД  УРОКУ

І.  Оганізаційна частина.

1.1  Привітання і представлення.

Доброго дня діти мене звати Софія Павлівна і урок трудового навчання проведу у вас я. Сядьте діти посміхніться!

Схаменіться , некрутіться!

Любі я вас всіх вітаю,

Творчості від вас чекаю.

1.2  Перевірка готовності до уроку.

1.3  Упорядкування робочих місць

 

ІІ  Актуалізація опорних знань.

       Усне фронтальне опитування 

1. Що таке проект?

2. Що таке ізонитка?

3. З яких етапів складається проект?

4. Які матеріали використовуються для ізонитки?

5. Які види геометричних фігур ви робили на минулому уроці із техніки ізонитка?

ІІІ   Мотивація навчальної діяльності.

         Дітки чому ж ми оздоблюємо ваші листівочки такими буквами та таким              словосполученням(правильно тому що день вчителя а ваші листівки це ваш подарунок.)

       Я сподіваюся вам хочеться старанноо їх робити щоб подарувати вашому     найулюбленішому вчителю.Ми даруємо цю листівку в честь подяки вчителю що він навчив      не лінитися та вчитися.

ІV  Вивчення нового матеріалу.

4,1   Повідомлення теми і мети уроку.

 Давайте запишемо тему нашого уроку.Виготовлення листівки клейовим способом . Остаточна обробка виробу.  Захист проекту.

Сьогодні ми будемо ознайомлюватись більш детально про фурнітуру , та різні способи клейового зєднання так як на (листівках зразках).

       Я на столи вам передам зразки фурнітури ви всі добре їх знаєте і використовуєте у              повсякденному житті. Вони звичайні як на перший погляд але якщо роздивитися які                    

цікавинки можна з них зробити то захватується дух.

      Класифікація фурнітури:

        за матеріалом;

        за зовнішнім виглядом;

        за призначенням;

        за способом приклеювання;

        за способом оздоблення;

Фурнітура- це допоміжні матеріали, які застосовують під час виготовлення швейних виробів: ґудзики, гачки, кнопки, пряжки, нитки, корсажна стрічка тощо.

Матеріали для оздоблення повинні мати сучасне оформлення, високі показники якості (міцність, гнучкість, стійкість фарбування, достатню формостійкість та довговічність), відповідати за оформленням та властивостями основному матеріалу, надавати виробу закінчену сталеву виразність та красивий зовнішній вид.

Одна з головних умов одержання міцного клейового з'єднання— висока адгезія клею до поверхонь, що склеюються. Для цього в першу чергу необхідне добре змочування клеєм поверхонь деталей. При поганому змочуванні до складу клею вводять спеціальні добавки, які, крім того, сприяють зниженню залишкових напружень в клейовому з'єднанні. Це забезпечує зростання міцності й довговічності з'єднання. Підвищенню міцності сприяє і підготовка поверхонь, які склеюються — наприклад, збільшення шорсткості за рахунок механічної або хімічної обробки, нанесення спеціальних підшарків, щільне притискання склеюваних поверхонь деталей на момент формування клейового з'єднання. Важливою умовою одержання високоміцного з'єднання є присутність в клеї і на поверхнях, які склеюються, полярних або здатних поляризуватися груп.

Технологія склеювання

Технологічний процес склеювання складається з декількох стадій:

                     підготовка поверхонь під склеювання;(пояснення словами)

                     нанесення клейових матеріалів на поверхні склеювання;

                     твердіння (тужавіння) клею.

V Закріплення нового матеріалу.

    Мікрофон

Діти то що ж ми вивчили ми зарез повторимо за допомогою методу мікрофон.

1.      Як здійснюється клеєве з'єднання ?

2.      Що таке фурнітура?

3.      Яка класифікація фурнітури?

VI  Практична робота учнів .

        6.1Вступний інструктаж.

            Оздоблення листівки чим бажає ваша фантазія.

            1.Заготовлюємо блискавки,гудзики,папір тощо...

            2.Приклеюємо до основи своє оздоблення.

            3.Оформлюємо дизайн.(дизайн це ваша уява , тобто на вашу листівку ви клеєте все те                   що ви вважаєте потрібним.

            Отже , розпочнемо нашу роботу з інструктажу техніки безпеки ножицями і клеєм.

Повторення павил безпеки під час роботи :

1. На робочому місці дотримуй чистоту і порядок.

2. Зберігайте ножиці у спеціально відведеному для цього місці.

3. Клеєм слід користуватися так щоб він непотрапив до очей.

4. Не працюйте притупленими ножицями.

5. Брудні від клею руки під час роботи витиайте серветкою.

6. Після завершення роботи вимийте їх ретельно з милом і витріть рушником.

6.2 Поточний інструктаж

1) Підхожу до кожної парти , контролюю роботу кожного учня , і даю короткі вказівки, щодо правильності виконання завдань.

2) Зміст цільових обходів робочих місць  учнів.

1-й обхід : перевіряю правильність організації робочого місця і початку роботи.

2-й обхід: перевірка на розуміння послідовності  виконання роботи.

Постійно слідкую за виконанням учнями правил техніки безпеки праці та виробничої санітарії.

Оголошення про закінчення виконання роботи .

Переходимо до захисту поектів.

У вас на столі лежать запитаня по яких ви маєте написати заключний етап і виступити зі своєю листівкою та проектом.

Розповідь унів та захист проектів.

6.3 Заключний інструктаж

- Прибирання робочих місць

- Виставка робіт учнів.

-Захист свого виробу.

-Оцінювання та запис в щоденник.

Питання до проекту:

1,Чому ви обрали саме цю листівку ?

2, Для кого ви  її готували?

 

 

          VIII Підсумок уроку

         Що нового ви сьогодні дізналися?

        Чи сподобалося вам на сьогоднішньому уроці?

Тема: Пап’є-маше. Виготовлення тарілочки технікою пап’є-маше.

Мета:

Навчальна: формувати знання учнів про новий вид декоративно-прикладного мистецтва; ознайомити з технікою пап'є-маше;

Розвиваюча: розвивати творчу уяву, оригінальність мислення;

 Виховна: виховувати естетичне ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання: паперовий рушник, білий та газетний папір, пластикова ємність, клей, ножиці, малюнки та зразки, мультимедійна дошка.

Тип уроку: Комбінований.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Привітання, представлення.

 Сядьте, діти, посміхніться!

Схаменіться, не крутіться!

Любі, я вас всіх вітаю,

Творчості від вас чекаю!

2. Перевірка готовності до уроку

3. Упорядкування робочих місць

II. Актуалізація опорних знань.

1.Повторення раніше вивченого матеріалу.

- Діти, а хто мені із вас скаже що таке аплікація?

- А які ви знаєте види аплікації?

- Що таке обємна аплікація?

- Як виготовляти плоску іграшку?

2.Повідомлення теми і мети уроку.

Відгадування загадки

Не каструля, не пательня,

не чашка, не горщик,

насипають в неї кашу,

наливають борщик. (Тарілка)

 

Сьогодні ми ознайомимося з технікою пап’є-маше, виготовлятимемо декоративну тарілку. А саме яку я вам зараз покажу. ( демонстрація тарілки).

Мультимедійна презентація

III. Мотивація навчальної діяльності.

А коли ви виготовите тарілочку, то зможете подарувати її мамі, бабусі, сестричці, або подружці.

IV. Вивчення нового матеріалу.

-         Діти, а ви вже чули щось про техніку пап’є–маше?

— Що таке пап’є-маше?

Пап’є-маше (фр. papier-mache, букв, «жований папір») — паперова маса з клейкими речовинами й наповнювачами, з якої виготовляють іграшки, маски, посуд, театральну бутафорію тощо.

Виготовляти вироби за технікою пап'є-маше дуже цікаво і зовсім нескладно, але ця робота потребує терпіння та акуратності. В процесі виготовлення виробу існує лише одна складність, так як потрібно довго сушити матеріал.

Існує декілька способів виконання робіт із пап'є-маше. Зараз давайте спробуємо розглянути ці способи та дізнатися різницю в виконанні робіт.

Існує три технології виготовлення виробів з пап’є-маше. За першою виріб виготовляють пошаровим наклеюванням маленьких шматочків мокрого паперу на заздалегідь приготовлену модель. У класичній техніці наносять від кількох до 100 шарів паперу. Зараз для цього часто використовують клей, а раніше застосовували крохмальний клейстер. За другим методом вироби формують з рідкої паперової маси. Папір, розрізаний на дрібні шматочки, заливають гарячою водою і на добу поміщають у тепле місце.

Потім масу кип’ятять, віджимають, розпушують і висушують. Отриману паперову масу ретельно перемішують з крейдою. До паперово-крейдяної суміші, постійно помішуючи, додають клей до отримання пластичного сметано- образного тіста. Як клей використовують суміш крохмального клейстеру і столярного клею. Тісто виливають у приготовлену форму або наносять шаром на її поверхні та витримують до повного висихання.

Також терміном пап’є-маше називають техніку виготовлення тонкостінних, але жорстких зліпків з невеликих уривків паперу, що в багато шарів приклеюють на певну форму. Частіше використовують газетний папір. Іноді до шарів паперу додають шари тканини/марлі, щоб виріб став міцнішим.

-А зараз дітки,час настав для відпочинку, розпочнемо фізкультхвилинку.

Фізкультхвилинка

Встали рівно біля парт,

Починаємо наш старт.

Ось зігнули так ручата

Й полетіли, мов качата.

Ніжками затупотіли,

Потім разом всі присіли.

До сонечка потяглися,

І у боки так взялися.

Вправо разом нахилились,

Вліво, щоб не помилились.

Руки вниз ми опустили

Й трохи ними потрусили.

Шию трішки розім’яли

І за парти посідали.

А тепер мерщій до справ,

Кожен вченим з нас щоб став.

 

2. Демонстрування та аналіз зразка.

— Розгляньте зразки виробів на дошці.

Робота за підручником (с. 75)

 ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ.

Отож, розпочнемо нашу роботу з інструктажу техніки безпеки ножицями і клеєм.

 Повторення правил безпеки під час роботи.

1. На робочому місці дотримуйте чистоти і порядку.

2. Зберігайте ножиці у спеціально відведеному для цього місці.

3. Не працюйте притупленими ножицями.

4. Не тримайте ножиці лезами вгору.

5. Не користуйтеся ножицями під час ходьби класом.

6. Не заважайте товаришам, коли вони вирізають деталі ножицями.

7. Передавайте ножиці товаришам кільцями вперед.

8. Під час різання тримайте матеріал таким чином, щоб лезами ножиць не поранити руку.

9. Клеєм слід користуватися так, щоб він не потрапив до очей. Брудні від клею руки під час роботи витирайте ганчіркою. Після завершення роботи вимийте їх ретельно з милом і витріть рушничком.

Учні виконують роботу за інструкційною карткою альбому самостійно. Учитель за потреби надає допомогу. (Ст. 60)

Поточний інструктаж

Виготовлення  нашої тарілочки

Матеріали:

      тарілка;

      газети;

      клей ПВА;

      пензлі;

      фарби.

1.     Приготуйте воду, шматочки газетного та білого паперу, клей ПВА.

2.     Нарвіть папір невеличкими шматочками.

3.     Покладіть невеличку тарілочку чи блюдце, змочить у воді папір та накладіть перший шар шматочків паперу (газети) без клею. Це перший шар без клею.

4.     Добре змастіть цей шар паперу зверху клеєм.

5.      зверху наклеюємо ще 4-6 шарів газетного паперу. Кожен шар паперу змащуємо клеєм.

6.     Зверху рекомендую накласти  шар білого паперу.

7.     Висушити виріб у сухому теплому місці. Обрізати нерівні краї і зняти з блюдечка.

 

 

 

 

 

V. ВИСТАВКА РОБІТ УЧНІВ.

- Прибирання робочих місць.

Улаштовують виставку дитячих робіт.

— Які ви молодці, ви всі впоралися із завданням.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що нового сьогодні ви дізналися?

— З якою технікою ви ознайомилися на уроці?

— Чи сподобалося вам працювати?

https://docs.google.com/presentation/d/1u8dUmTxU_GlWDnOSA4XqYEuynEmx_Q69/edit#slide=id.p1

https://docs.google.com/presentation/d/1r0iQOxwPSPA0_3boR3Zb6VMFS33PBkYD/edit#slide=id.p1



Немає коментарів:

Дописати коментар

  Українська хустина -оберіг дівочої вроди!